Kdy jste si naposledy koupili něco bez slevy?

Sleva 25 %, sleva 50 %, sleva na vše, Black Friday, Cyber Monday, totální výprodej, zimní slevy, letní slevy na zimní pneumatiky, slevy na jarní rovnodennost, vánoční slevy, velikonoční slevy, sleva na druhý nákup, sleva na desátý nákup, neopakovatelné slevy, které se opakují, kup jednu, dostaneš dvě, kup tři a dostaneš zdarma to levnější, akční zboží, slevové kupóny, sleva na každý den a do každé rodiny.



Kdy jste si naposledy koupili něco bez slevy?

Vždycky, když vidím tlustou červenou fixou přeškrtnutou původní cenu, tak si říkám, jak se asi cítí zákazník, který si to za ní koupil. Asi třeba takhle: „Jsem blbec, že jsem nepočkal na slevu!“ A co udělá příště - no počká, až cokoliv v tom obchodě bude ve slevě, protože ví, že k jakékoliv slevě z prvního odstavce dojde. Obchodník tak přichází o zákazníka, který viděl hodnotu v původní ceně a byl ochotný ji akceptovat, a ve stejný moment vítá zákazníka, který čeká na slevu. Když dám zákazníkovi slevu 50 % a při dalším nákupu po něm chci, aby zaplatil původní, tak po něm chci o 100 % víc. Jupí jou a kolo štěstí se může roztočit…

Další věc, která nastane, je, že pro něj produkt a značka ztratí hodnotu. Jsou statusové věci, na které nejsou nikdy slevy. Zkuste přijít do BMW nebo Applu a zeptat se na slevu. Ani by mě to nenapadlo, protože ta věc má svoji hodnotu i díky ceně, kterou akceptuju, a jsem ochotný ji zaplatit v momentě, kdy se pro to rozhodnu. A v momentě, kdy bych viděl slevu, tak se sám sebe ptám - je to porouchaný, rozbitý, vadný, nebo proč jako? Slevu na Dacii nebo Alcatel (jo, ještě existuje) určitě dostanete.

Baví mě kupovat produkty a služby, které znají svoji hodnotu.

A pak jsou obchody, kde slevy dávají automaticky na všechno. Občas k nám do ateliéru přijde nabídka na inzerci v časopise/magazínu od reklamní agentury. Aniž bychom se znali, nebo někdy viděli, tak máme slevu 60 % a když budeme inzerovat 3 měsíce, tak 80 %. Zaplatil někdo někdy agentuře za inzerci 100 % ceny? Proč to nedávají rovnou za zlevněnou cenu? Je to proto, že když je na tom sleva, tak je to více sexy? Asi jo, ale vlastně ne.

Mám pocit, že většina obchodníků se rozhodne pro slevu s příslibem většího objemu. A moje zkušenost je, že když restaurace nebo obchod začne dávat slevu, tak je to začátek jejich konce. Když dává restaurace slevy, tak pak nemůže zaplatit kvalitní suroviny, ze kterých vaří, kuchaře, který je výjimečný, a obsluhu, kvůli které tam rád chodím. Končí pak obsluha, kuchař i restaurace. Koupí to někdo jiný a jedeme nanovo. A to se vůbec nebavím o tom, že je u nás gastro nejlevnější i beze slev v celé Evropě. Obědové menu v centru města za 5 € nikde v Evropě neexistuje, i šiškebab na papírový tácek v Istanbulu stojí 12 €.

Baví mě kupovat produkty a služby, které znají svoji hodnotu. Asi před měsícem jsem na e-shopu jedné mé kamarádky nakoupil vánoční dárek. Když jsme se o tom později bavili, tak mi říká, proč sem jí to neřekl, že by mi dala slevu. Nechci slevu, řekl jsem jí. Ten produkt je ruční práce, 100% přírodní materiál a je skvělý. Nechci, aby mi dala slevu a za rok řešila, kde ošulit produkt a službu, aby jí to pořád dávalo ekonomicky smysl. Naopak chci, aby ho dál rozvíjela a já tam mohl zase další Vánoce jít a udělat si radost stejnou kvalitou jako teď. Tohle mě baví.

U nás v krejčovském ateliéru The Owners nedáváme slevy. Děláme výjimečné věci pro každého našeho zákazníka díky precizní výrobě a skvělé službě. Nelákáme na slevy, neděláme výprodeje ani akce, které se nebudou opakovat. Naše práce byla stejně cenná včera, je dneska a bude i zítra. Vždycky je pro nás důležitější dlouhodobý užitek než krátkodobý zisk. Sice to chvilku trvá, ale stojí to za to.


Matěj